Barna som ble misforstått

Det finnes dessverre så altfor mange barn og unge som blir misforstått grunnet skjulte lærevansker. 
Enten fordi lærevanskene ikke ble oppdaget før det var "for sent" og årene er gått uten den ekstra oppfølgingen som kunne utgjort den store forskjellen, eller fordi de rett og slett ikke har blitt forstått, eller skolen har hatt mangel på ressurser. 
Årsakene kan være så mange. Det viktigste er likevel at de dette gjelder ikke blir gitt opp. Alle fortjener en verdig læring. En læring som er tilpasset det de måtte slite med uten at det skal gå på bekostning av den sosiale selvfølelsen. For selvfølelse er viktig, og som lærer tenker jeg at det ikke er så mye som skal til for at du kan få den det gjelder til å føle seg verdt nok til å være en del av klassen. Det kan være så enkle, banale ting som å huske hvilken yndlingsfarge, eller favorittfag den det gjelder har kjært. Det sosiale er en annen sak og her er det utrolig viktig å gå fram som et godt eksempel når det gjelder holdninger. Slå ned på all form for mobbing, det finnes ingen grunn til å mobbe uansett. Ansett flere assistenter som kan være "flue på veggen" i friminutt og spisefrikvarter der det ofte er rom for å studere sosial atferd blant elevene. 

 Andre tiltak kan være ekstraundervisning, men dette finnes flere måter å gjøre 'diskret' på slik at den det gjelder ikke føler at det gjøres en identitet som "annerledes". Det trenger nemlig ikke alltid være så mye som skal til for at ting skal bli enklere. Her spørs det selvsagt på hvilken type lærevanske det er snakk om. Dessverre er det ikke bare, bare å få ekstraundervisning, for dette må søkes om, og i noen tilfeller finnes det ikke nok ressurser til dette. 
Det er derfor jeg har et ønske om å studere spesielpedagogikk for å øke kunnskapen rundt dette. Det er mange voksne som sliter i dag, fordi de ikke fikk den hjelpen de trengte da de var elever. Det er mange mørketall der mange går og føler seg 'dumme', når den egentlige årsaken til 'dumskapen' er vansker som med enkelthet kan reduseres/hjelpes med ved hjelp av litt ekstra tilpasning og tålmodighet. Barna er virkelig morgendagens helter, derfor må vi begynne her og nå med å prioritere hvor pengene skal gå. Ekstra ressurser inn i skolen er ti ganger viktigere enn bombing av Libya. 

Ps: vil forøvrig anbefale denne artikkelen om "Alexander". En artikkel til ettertanke. 
https://www.nrk.no/troms/norsk-skole-gjorde-smarte-_alexander_-til-skoletaper-1.13463891



 

6 kommentarer

dvergpinschere i mitt hjerte

11.06.2017 kl.17:59

Så enig! jeg har såkalt matte dysleksi..kan fortsatt ikke gangetabellen, og jeg skal skrive under på at jeg øvde..jeg pugget og pugget...men det ville ikke sette seg..Men den gang..så var det ingen som forstod at man faktisk kan ha vansker med tall også... Godt noen får øyne opp!

Minrefleksjon

11.06.2017 kl.18:02

dvergpinschere i mitt hjerte: Takk for flott innspill. Ja dette er et utrolig viktig tema. Det er også synd at noen lærevansker får mer forståelse enn andre. Derfor trengs det kunnskap i fleng.

appelsinpiken

11.06.2017 kl.18:10

Kunne ikke vært mer enig

Minrefleksjon

12.06.2017 kl.11:02

appelsinpiken: :-)

Iselin Renée

12.06.2017 kl.11:01

Bra skrevet :)

Minrefleksjon

12.06.2017 kl.11:03

Iselin Renée: Takk!

Skriv en ny kommentar

Minrefleksjon

Minrefleksjon

25, Lenvik

Jeg er en skriveglad kvinne som ønsker å dele noen tanker, og refleksjoner om samfunn og ikke minst om det jeg studerer. Velkomen som leser.

Kategorier

Arkiv

hits